ΟΙ ΔΕΚΑ ΕΝΤΟΛΕΣ
Οι Δέκα Εντολές
...........για Διαδυκτιακούς Τόπους Μονάδων Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής.
Το Συμβούλιο της Επιτροπής Γονιμότητας της Αυστραλίας ενέκρινε κώδικα Δεοντολογίας για τη Διαφήμιση των Μονάδων Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής. Επί του παρόντος δεν υπάρχουν κανονισμοί στην Ελλάδα.
Ο κώδικας Δεοντολογίας αναφέρει:
1. Οι Κλινικές - Μονάδες Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής δεν είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν τα αποτέλεσματά τους, υποχρεούνται όμως να παρέχουν στο κοινό που ενδιαφέρεται να προβεί σε θεραπεία συγκεκριμένα κλινικά αποτελέσματα εφόσον αυτά ζητηθούν.
2. Όλα τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται ή αναφέρονται σε διαφημίσεις και σε άλλες μορφές παροχής πληροφόρησης προς το κοινό πρέπει να μπορούν να ελεγχθούν από την Επιτροπή Διαπίστευσης Αναπαραγωγικής Τεχνολογίας σε οποιαδήποτε επερχόμενη επίσκεψη διαπίστευσης.
3. Τα δεδομένα που παρέχονται σε διαφημίσεις και άλλες μορφές παροχής πληροφόρησης πρέπει να βασίζονται σε στοιχεία που να είναι στατιστικά κατανοητά. Εάν παρέχονται σε μικρούς αριθμούς πρέπει να διαθέτουν την ακόλουθη ένδειξη: «Τα ποσοστά επιτυχίας βασίζονται σε μικρούς αριθμούς και μπορεί επομένως να μην είναι αντιπροσωπευτικά». Τα ποσοστά πρέπει να αναφέρονται σε πάνω από 12 μήνες εμπειρίας και να περιλαμβάνουν αριθμούς.
4. Δεν πρέπει να γίνεται αναφορά σε δεδομένα που παρέχονται σε διαφημίσεις και άλλες μορφές παροχής πληροφόρησης μετά την στιγμή κατά την οποία η Μονάδα διαθέτει πιο πρόσφατες συγκρίσιμες πληροφορίες χωρίς να προστίθονται ή να αντικαθίστανται τα προηγούμενα δεδομένα.
5. Τα δεδομένα που περιλαμβάνονται σε διαφημίσεις και σε άλλες μορφές παροχής πληροφόρησης δεν πρέπει να αναφέρονται σε επιλεγμένα θυγατρικά κέντρα της Μονάδας αλλά σε όλα όσα αυτή διαθέτει και μάλιστα πρέπει να δίνονται στοιχεία και για τη συνολική εικόνα της Μονάδας.
6. Αντενδείκνυται στις Μονάδες να να διαφημίζονται χρησιμοποιώντας προσωπικές διαβεβαιώσεις. Οι Μονάδες πρέπει να αποφεύγουν οι αμοιβόμενες διαφημίσεις να είναι στην ίδια σελίδα με προσωπικές εμπειρίες.
7. Οι Μονάδες πρέπει αποφεύγουν την κοινοποίηση «καινοτομιών», παρεκτός εάν παραλλήλως υποστηρίζονται με ανακοίνωση σε επιστημονικό συνέδριο ή σε αναγνωρισμένο ιατρικό περιοδικό.
8. Οι Μονάδες πρέπει να αποφεύγουν παραπλανητικές διαφημίσεις και ειδικά να μην γενικεύουν περιορισμένες εμπειρίες καθώς και να μην αυξάνουν αδικαιολόγητα τις προσδοκίες των υπογόνιμων ζευγαριών.
9. Αυτός ο κώδικας Δεοντολογίας ισχύει για τις διαφημίσεις και οποιαδήποτε πληροφορία που αφορά το κοινό.
10. Οι καταναλωτές παραπέμπονται στους μηχανισμούς που διαχειρίζονται οποιαδήποτε παράπονα.
Πρόσφατα οργανώθηκε από την Εθνική Αρχή Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής συνάντηση των ιατρών και εμβρυολόγων που ασχολούνται με την εξωσωματική στην Ελλάδα, στο ξενοδοχείο 'King George', στην Αθήνα. Εκεί αναφέρθηκε ότι υπάρχει απογοήτευση για τις πρόσφατες τηλεοπτικές εμφανίσεις ιατρών, και ότι στο μέλλον όποιος δίνει παραπλανητικές πληροφορίες θα τιμωρείται αυστηρά.
Νατάσσα Τόπη
κοσμογονία